loading...

پزشک دهکده

بازدید : 32
پنجشنبه 3 اسفند 1402 زمان : 20:06

در علم تغذیه مفهومی با عنوان شاخص توده بدنی یا BMI وجود دارد که برای سنجش قد و وزن یک فرد به کار می رود. در واقع این مفهوم ابزاری است که سلامت وزن فرد را با توجه به قدش تخمین می زند.

نحوه محاسبه BMI

برای محاسبه شاخص توده بدنی فقط کافیست قد و وزن خود را بدانید و از این فرمول استفاده کنید:

عدد وزن به کیلوگرم تقسیم بر عدد قد به متر به توان دو

روش های کاهش شاخص توده بدنی

با استفاده از روش هایی که در ادامه ذکر می کنیم، می توانید شاخص توده بدنی خود را کاهش دهید.

دریافت برنامه غذایی صحیح از متخصص تغذیه

یکی از اصلی ترین علل چاقی عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و سبک تغذیه ناسالم است. پس در مرحله اول بسیار مهم است که مقدار کالری های دریافتی خود را کاهش دهید و غذاهای سالم مصرف کنید. به همین منظور لازم است به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید که با رعایت رژیم غذایی اصولی به کاهش وزن برسید.

انجام ورزش های قدرتی و هوازی

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، حدود 150 دقیقه ورزش در طول هفته برای همه بزرگسالان ضروری است. اگر شاخص توده بدنی نشان از چاقی شما داشت سعی کنید زیر نظر یک مربی فعالیت های ورزشی داشته باشید تا بدون خسته شدن از ورزش خود لذت ببرید و به هدفتان برسید.

خواب کافی و کنترل اضطراب و استرس

بر اساس تحقیقات خواب کافی و با کیفیت در روند کاهش وزن تاثیر مثبتی دارد. اغلب افرادی که خواب کافی ندارند دچار پرخوری و اضافه وزن می شوند. علاوه بر خواب ناکافی، استرس هم مانع دیگری برای کاهش وزن است چرا که با نامتعادل کردن هورمون های بدن باعث پرخوری های عصبی می شود. برای داشتن خواب با کیفیت و کنترل سطح استرس خود سعی کنید از روش هایی مثل مدیتیشن کمک بگیرید.

منبع: bariatricsurgery.ir

بازدید : 37
چهارشنبه 11 بهمن 1402 زمان : 23:54

این رژیم رژیمی است که بر اساس نحوه تغذیه انسان‌ های اولیه در دوره‌ی سنگی باستان الهام گرفته شده است. این رژیم غذایی فرض می ‌کند که طبقه‌ بندی اصلی انسان‌ ها در این دوره، شکارچیان جمع‌ کننده بودند و غذایشان از منابع طبیعی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ ها، سبزیجات و میوه‌ های خشک، تخم مرغ و آجیل‌ ها تشکیل می‌ شود.

فواید رژیم پالئو چیست؟

برخی از مهم ترین فواید رژیم پالئو عبارتند از:

کاهش وزن

یکی از مهم ترین فواید این رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری می باشد. طبق تحقیقاتی که درباره این رژیم انجام گرفت، به مدت 3 هفته از 14 فرد خواسته شد تا این رژیم را بگیرند. و در نتیجه افرادی که از این رژیم پیروی کرده بودند حدود 2 الی 3 کیلو گرم کاهش وزن داشتند.

همچنین طبق تحقیقات دیگر از 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 خواسته شد تا این رژیم را بگیرند و بعد از اتمام دوره افراد علاوه بر کاهش وزن دیابت شان کاهش پیدا کرده بود.

مدیریت دیابت

این رژیم تاثیرات زیادی در بهبود دیابت نوع دو می گذارد. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که این رژیم غذایی باعث کاهش توده چربی، قند خون و فشار خون می گردد. این عوامل همگی باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

کاهش فشار خون

یکی از عوامل مهم در کاهش بیماری های قلبی و عروقی پایین آمدن فشار خون می باشد که این رژیم باعث این امر می گردد.

معایب رژیم پالئو چیست؟

اگر این رژیم را به صورت دلخواه و بدون مشورت با یک کارشناس بگیرید ممکن است بسیاری از مشکلات به سراغتان بیاید. در این رژیم بعضی از مواد غذایی مانند حبوبات، لبنیات و غلات حذف می شوند.

حبوبات شامل مقادیر زیادی از فیبر، پروتئین، آهن، روی و مس می باشند. همچنین لبنیات شامل مقادیر زیادی از کلسیم می باشد که با حذف آن ها بدن دچار کمبود کلسیم می شود.

بنابر مطالب ذکر شده با حذف غلات و لبنیات شما در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان و کمبود کلسیم قرار می گیرید.

برای کسانی که رژیم گیاه خواری می گیرند لوبیا یکی از منابع اصلی پروتئین می باشد در نتیجه رژیم غارنشینی انتخاب مناسبی برای کسانی که وگان را دنبال می کنند نمی باشد.

در واقع خوردن آجیل و سبزیجات و مواد غذایی که دارای فیبر هستند در این رژیم افزایش پیدا می کند که این موضوع از محبوبیت این رژیم کم می کند. زیرا این سبک غذایی به علت اینکه بسیار ملین هستند باعث نفخ معده و ناراحتی معده می شود.

منیع: healthyrecipe.ir

بازدید : 23
يکشنبه 8 بهمن 1402 زمان : 22:27

رژیم کتوژنیک و اتکینز دو نوع از رژیم های لاغری محبوب هستند که هر دو اساس یکسانی دارند و بر پایه مصرف کم کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی و پروتئین طراحی شده اند. شاید فکر کنید این دو رژیم اساساً شبیه به هم هستند در حالی که این طور نیست و تفاوت های مهمی بینشان وجود دارد.

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز از نظر تاثیر بر سلامتی

رژیم کتوژنیک و اتکینز هر کدام تاثیرات متفاوتی بر روی بدن دارند که به شرح زیر می باشند:

رژیم کتوژنیک

از تاثیرات رژیم کتوژنیک بر روی سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش علائم آلزایمر و کاهش سرعت روند پیشرفت آن
  • کاهش سطح تری گلیسیرید و فشار خون در بدن
  • تقویت قلب
  • کاهش قابل توجه علائم بیماری صرع در کودکان
  • کند کردن رشد تومورهای سرطانی و در نتیجه درمان این بیماری
  • درمان بیماری های عصبی و متابولیک

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز تاثیرات زیر را بر روی سلامتی دارد:

  • پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و سندروم متابولیک
  • بهبود سطح گلیسیرید بدن و تقویت سلامت قلب
  • کاهش و درمان بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • بهبود علائم رفلاکس معده

موارد مهم برای موفقیت در رژیم اتکینز و کتوژنیک

بعد از آشنایی با تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز می توانید با مشورت پزشک تغذیه رژیم لاغری خود را آغاز کنید. در هر صورت چه از رژیم اتکینز پیروی کنید، چه رژیم کتوژنیک در این بخش سه نکته را بیان می کنیم که با رعایت آن ها می توانید به موفقیت بیشتری از رژیمتان دست پیدا کنید:

رژیم اتکینز و کتو هر دو به ایجاد تغییرات قابل توجهی در برنامه غذایی نیاز دارند. بنابراین برای وعده های غذایی تان از قبل برنامه ریزی کنید.

در طول رژیم خود از نوشیدن آب فراوان غافل نشوید. زیرا این رژیم ها می توانند موجب کم آبی بدن به ویژه در مراحل اولیه شوند پس بدنتان را هیدراته نگه دارید.

در حالی که هر دو رژیم غذایی اجازه مصرف مواد پر چرب را می دهند، شما از مصرف مواد غذایی غنی و مقوی مانند سبزیجات، میوه و آجیل غافل نشوید.

منبع: healthyrecipe.ir

بازدید : 23
سه شنبه 3 بهمن 1402 زمان : 14:19

پس از انجام این عمل کنترل حجم موادی که می خورید بسیار مهم است. در اصل این امر برای جلوگیری از کش آمدن معده بسیار مهم است. سعی کنید هر وعده را سبک بخورید و حجم مواد لبنی که مصرف می کنید کم باشد.

محصولات لبنی مجاز پس از اسلیو معده چه محصولاتی هستند؟

بعد از عمل اسلیو معده این محصولات لبنی را می توانید استفاده کنید:

ماست یونانی

ماست یونانی برای افرادی که این عمل را انجام داده اند گزینه مناسبی می باشد زیرا دارای پروتئین بالا و چربی پایینی می باشد مخصوصا برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند گزینه بسیار خوبی می باشد.

شیر بدون چربی

اگر نگران مصرف لبنیات بعد از عمل اسلیو می باشید می توانید از شیر کم چرب استفاده کنید زیرا دارای کلسیم و پروتئین بالایی می باشد و همچنین چربی پایینی دارد. از این محصول می توانید در شیک ها، اسموتی ها و همچنین در پخت و پز استفاده کنید.

پنیر کم چرب

پنیر کوتیج یا چدار کم چرب نمونه هایی از پنیر کم چرب هستند که می توان در سالادها یا غذاهای دیگر از آن استفاده نمود.

جایگزین محصولات لبنی بعد از اسلیو معده چه مواد غذایی هستند؟

پس از اسلیو معده، برخی افراد ممکن است به محصولات لبنی حساسیت نشان دهند. اگر شما از این حساسیت رنج می ‌برید، می‌ توانید از جایگزین‌ هایی برای محصولات لبنی استفاده کنید که بدون لبنیات باشند. در زیر چند گزینه برای جایگزینی محصولات لبنی پس از اسلیو معده آورده ایم.

شیرهای گیاهی

می ‌توانید از شیرهای گیاهی مانند شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج و شیر بادام زمینی به عنوان جایگزین برای شیر معمولی استفاده کنید. این شیرها اغلب در فروشگاه ‌های غذایی و سوپرمارکت‌ ها موجود هستند.

محصولات غیر لبنی

برخی از برندهای تولید کننده محصولات لبنی غیر لبنی را تولید می‌ کنند. این محصولات شامل شیرهای گیاهی، مثل شیر سویا و شیر بادام، و همچنین محصولات پروتئینی مصنوعی بر پایه گیاهی مانند پنیرها و ماست‌ های گیاهی می‌ شوند.

مکمل های کلسیم

اگر لبنیات را از رژیم جراحی لاغری خود حذف می‌ کنید، ممکن است نیاز به مکمل کلسیم داشته باشید. مکمل‌ های کلسیم در داروخانه‌ ها و فروشگاه‌ های مکمل غذایی موجود هستند. همچنین، می‌ توانید از منابع غنی کلسیم دیگری مانند سبزیجات تارتن، بادام، بروکلی و سرشاخه ‌های کلم استفاده کنید.

منبع: bariatricsurgery.ir

بازدید : 28
شنبه 16 دی 1402 زمان : 22:22

پس از عمل لاغری، ممکن است پزشک شما توصیه کند از مصرف میوه‌هایی با چربی بالا خودداری کنید. چربی‌ ها می‌ توانند هضم را کند کنند و ممکن است به بازیابی سریعتر مزاج شما کمک نکنند. در اینجا چند میوه با مقدار چربی بالا ذکر می‌ شود که باید مصرف آن‌ ها را به حداقل برسانید.

  1. آووکادو: آووکادو یک میوه با چربی سالم می باشد و میزان چربی این میوه بالا است. با این حال، اگر پزشک شما توصیه کرده است که از چربی ‌ها پس از جراحی لاغری خودداری کنید، بهتر است مصرف آووکادو را محدود کنید یا به میزان مشخصی از آن استفاده کنید.
  2. نارگیل: نارگیل یک میوه با چربی بالا است. اگر پس از عمل لاغری به دلیل حفظ وزن خود یا رژیم غذایی خاصی از مصرف چربی ‌ها منع شده ‌اید، بهتر است از مصرف نارگیل خودداری کنید.
  3. زیتون: زیتون نیز حاوی چربی‌ های بالا است. اگر پزشک شما توصیه کرده است که در دوران ریکاوری از عمل لاغری از چربی‌ های بالا خودداری کنید، بهتر است مصرف زیتون را به حداقل برسانید یا به میزان مشخصی از آن استفاده کنید.

کدام میوه ها می توانند باعث تسریع بهبود بدن بعد از عمل لاغری شوند؟

بهترین میوه ها بعد از جراحی لاغری که می توانند به بهبود بدن کمک کنند عبارتند از:

  1. آناناس: آناناس حاوی آنزیم بروملین است که به متابولیسم پروتئین کمک می ‌کند و فرایند بهبود و بازسازی بافت‌ ها را تسریع می‌ دهد. همچنین، آناناس حاوی ویتامین C زیادی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
  2. توت‌ ها: توت‌ ها مانند توت فرنگی، توت سیاه و توت‌ های قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ های قوی هستند که در مقابله با التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می ‌کنند و فرایند بهبود را تسریع می‌ دهند.
  3. کیوی: کیوی حاوی ویتامین C و فیبر است. ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید کلاژن برای بازسازی بافت‌ ها کمک می‌ کند، در حالی که فیبر در بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از مشکلات گوارشی مؤثر است.
  4. آووکادو: آووکادو حاوی پروتئین‌ های سالم، فیبر و چربی‌ های سالم است. اما دارای چربی بالایی می باشد.این میوه می‌ تواند در بازسازی عضلات و بافت ‌های بدن کمک کند.
  5. هلو: هلو حاوی آنتی ‌اکسیدان‌ های قوی است که می‌ توانند در کاهش التهاب و تسریع فرایند بهبود کمک کنند.
  6. خرما: خرما حاوی قند طبیعی، فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم است که می ‌تواند به عنوان منبع انرژی طبیعی برای بدن در دوران بازسازی عملکرد کند. اگر به دنبال رژیم غذایی جراحی لاغری هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و نیازهای خاص خود را مورد بررسی قرار دهید.

منبع: bariatricsurgery.ir

بازدید : 29
شنبه 16 دی 1402 زمان : 22:20

بعد از جراحی لاغری، تغذیه مناسب برای بهبود و بازیابی سریع بسیار مهم است. مصرف میوه‌ ها و انتخاب بهترین میوه ها بعد از جراحی لاغری می تواند به شما در روند بهبودی تان بسیار کمک کند. در انتخاب بهترین میوه‌ ها بعد از جراحی لاغری، باید یک سری از موارد را که در فرآیند بهبود و بازسازی بدن موثرند مد نظر قرار داد.

در انتخاب بهترین میوه ها بعد از جراحی لاغری کدام فواید را باید مد نظر قرار داد؟

  1. میوه‌های پر از آنتی‌اکسیدان‌ ها: میوه‌ هایی مانند توت‌ ها، توت فرنگی، توت سیاه و آلوئه ورا به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ های غنی هستند می ‌توانند به بازسازی بافت‌ های بدن کمک کنند و فرایند التیام زخم‌ ها را تسریع بخشند.
  2. میوه‌ های حاوی ویتامین C:ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید کلاژن دارد. میوه‌ هایی مانند پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، آناناس و کیوی حاوی ویتامین C زیادی هستند.
  3. میوه‌ های حاوی پروتئین: برخی میوه‌ها مانند آووکادو و زیتون حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین هستند که می ‌تواند در فرایند بهبود و بازسازی سلول‌های بدن کمک کند.
  4. میوه‌ های با قند طبیعی:میوه‌ هایی مانند هلو، خرما و آناناس کمی قند طبیعی دارند و می ‌توانند به عنوان یک منبع انرژی طبیعی برای بدن شما در دوران بازسازی عمل کنند.
  5. میوه‌ های غنی از فیبر:میوه‌ های دارای فیبر غذایی مانند سیب، هلو، آلو، توت‌ ها و آناناس می‌ توانند در بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک کنند. همچنین، در نظر داشته باشید که هرگاه پس از عمل جراحی هستید، بهتر است با پزشک خود در مورد رژیم جراحی لاغری مشورت کنید و رژیم غذایی خود را با توجه به نیازهای خاص خودتان تنظیم کنید.

منبع: bariatricsurgery.ir

بازدید : 5
يکشنبه 3 دی 1402 زمان : 23:05

ریزه خواری به مصرف بی رویه و پراکنده انواع مواد غذایی در طول روز گفته می شود که افراد را به جای خوردن وعده های غذایی اصلی، به مصرف بیشتر تنقلات و شیرینی، نوشیدنی های شیرین و … تحریک می کند. این شرایط موجب اختلال در کاهش وزن بعد از عمل های لاغری، استپ وزنی و بازگشت وزن می‌شود.

علائم ریزه خواری

برای تشخیص اختلال ریزه خواری، حداقل سه مورد از نشانه های زیر باید در فرد وجود داشته باشد:

  • غذا خوردن بسیار تند تر از حد معمول
  • خوردن غذا تا زمانی که فرد در شکمش احساس ناراحتی کند.
  • غذا خوردن زیاد بدون احساس نیاز و گرسنگی
  • تنها غذا خوردن به دلیل احساس شرم و خجالت
  • احساس گناه یا انزجار از خود

عوارض ریزه خواری بعد از عمل لاغری

ریزه خواری پس از عمل لاغری در دراز مدت منجر به اختلال در روند کاهش وزن و استپ وزنی می شود و در کل بر روی سلامت فرد تاثیر منفی دارد. این عادت می تواند باعث شکست عمل لاغری و بازگشت وزن در طولانی مدت شود. ریزه خواری بعد از عمل های لاغری ممکن است عوارض زیر را نیز در پی داشته باشد:

  • افسردگی
  • دیابت نوع دو
  • بروز مشکلات گوارشی
  • انواع بیماری های قلبی، عروقی و مغزی

روش های جلوگیری از ریزه خواری بعد از عمل لاغری

عادت ریزه خواری در همه افراد وجود ندارد و احتمال بروز آن در افرادی که قبل از عمل نیز به ریزه خواری عادت داشتند، بیشتر است. با رعایت توصیه های جراح لاغری، می توان به راحتی از ریزه خواری بعد از انجام عمل های لاغری جلوگیری کرد. برخی از این توصیه ها شامل موارد زیر می باشند:

  • با رعایت رژیم جراحی لاغری و مصرف مکمل های دارویی تا زمانی که پزشک لازم بداند می توان کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند پروتئین ها و املاح را برطرف و در پی آن تمایل به ریزه خواری را کنترل کرد.
  • دوری از استرس با روش هایی مانند یوگا، مدیتیشن و پیاده روی می تواند افراد را از ریزه خواری دور کند.
  • داشتن خواب کافی و باکیفیت و هم چنین تنظیم ساعت خواب در کنترل اشتها و کاهش استرس نقش موثری دارد.
  • یکی از روش های موثر برای کنترل ریزه خواری جایگزین کردن میان وعده های سالم و مقوی به جای تنقلات پرکالری و ناسالم است.
  • با ترک عادت ریزه خواری قبل از عمل جراحی لاغری می توان تا حد زیادی از بروز آن بعد از عمل جلوگیری کرد.
  • مصرف مواد غذایی دارای فیبر در ایجاد احساس سیری و کنترل اشتها نقش بسیاری دارد.
  • مصرف آب فراوان می تواند موجب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در افراد شود.

منبع: bariatricsurgery.ir

بازدید : 5
شنبه 2 دی 1402 زمان : 18:04

عمل های لاغری نوعی از موثرترین روش های کاهش وزن هستند که برای درمان چاقی مفرط در افراد دارای اضافه وزن مورد استفاده قرار می گیرند. برخی افراد بعد از این عمل ها ممکن است به ریزه خواری روی بیاورند و روند کاهش وزنشان مختل شود، اما علت آن چیست؟! تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا صفر تا صد ریزه خواری بعد از عمل لاغری را مورد بررسی قرار دهیم.

عمل لاغری چگونه موجب کاهش وزن می شود؟

ابتدا بیایید روند لاغری با عمل جراحی را بدانیم. عمل های لاغری با تغییراتی که در سیستم گوارشی و حجم معده ایجاد می کنند موجب کاهش اشتهای فرد و غذای مصرفی وی می شوند، در نتیجه با خود کاهش وزن را به همراه دارند. انواع رایج عمل های لاغری عبارتند از: عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده، عمل باندینگ شکمی و عمل پلیسه معده.

دلایل ریزه خواری بعد از عمل لاغری

دلایلی که موجب ریزه خواری در افراد می شوند به شرح زیر می باشند:

کمبود مواد معدنی در بدن

از آن جایی که در طی عمل های لاغری، سیستم گوارشی را دستکاری می کنند غذای مصرفی کاهش پیدا کرده و مصرف برخی مواد محدود می شوند در نتیجه ممکن است کمبود مواد معدنی در بدن اتفاق بیفتد.

در هر صورت کمبود مواد معدنی در بدن، باعث می شود که فرد احساس ضعف و گرسنگی کند و دائماً هوس خوردن شیرینی و تنقلات را داشته باشد، در چنین شرایطی ناخودآگاه به سمت ریزه خواری می رود.

کاهش پروتئین دریافتی بدن

بعد از عمل لاغری احتمال کمبود مواد مغذی مانند پروتئین، انواع ویتامین و مواد مغذی در بدن وجود دارد. در این بین کمبود پروتئین بسیار قابل توجه است چرا که موجب افزایش اشتها و هوس نسبت به غذاهای شیرین و خوش طعم می شود.

استرس

یکی از رایج ترین علل ریزه خواری بعد از عمل لاغری داشتن احساس استرس و اضطراب است. عدم کنترل استرس موجب افزایش اشتها و تمایل به مصرف انواع خوراکی های پرکالری می شود.

نداشتن خواب کافی

خواب کافی و با کیفیت در ترشح هورمون اشتها تاثیر بسیاری دارد. از آن جایی که فرد بعد از عمل لاغری نمی تواند برخی از غذاها را در وعده اصلی بخورد، تغییر ساعت خواب و کم خوابی در طول شب، موجب می شود، تمایل او به خوردن شیرینی ها و مواد غذایی که در وعده اصلی ممنوع هستند، بیشتر شود.

منبع: bariatricsurgery.ir

بازدید : 19
سه شنبه 28 آذر 1402 زمان : 23:57

اخیرا فرهنگ کره اعم از مد و فشن، فرهنگ آشپزی، فیلم ها و سریال ها، موسیقی در سر تا سر جهان تاثیرات زیادی از خود به جای گذاشته اند. این فرهنگ مردم را بسیار به خود جذب کرده است و باعث شده مردم در پی پیش گرفتن شیوه زندگی کره ای ها باشند. رژیم لاغری کی دایت که رژیم لاغری کره ای می باشد در بین مردم بسیار محبوبیت پیدا کرده یک رژیم گیاهی سالم است. این رژیم برگرفته از برنامه ی غذایی روزانه متداول در کره می باشد.

اصول رژیم لاغری کره ای

استفاده از مواد غذایی مثل سبزیجات، دور چین ها، غذاهای دریایی، غذا های تخمیری و مصرف نکردن گوشت، مواد سرخ شده، لبنیات، شیرینی ها، اسنک ها و مواد غذایی چرب علاوه بر اینکه باعث تناسب اندام می شود در زیبایی و سلامت پوست و مو تاثیر فراوانی می گذارد.

رژیم کی دایت یک رژیم کم کربوهیدرات می باشد. در غذاهای کره ای برنج، نودل و رامن از مهم ترین منابع کربوهیدرات می باشند. این برنامه غذایی فاقد سیب زمینی، کیک و انواع نان است.

در این رژیم خبری از مواد سرخ کردنی نیست و اگر موادی هم سرخ شود به میزان بسیار کم و با روغن کنجد سرخ می شود. گرفتن این رژیم غذایی در کنار ورزش هایی که سلبریتی های کره ی جنوبی انجام می دهند باعث می شود که شکمی تخت، بازوها و پاهای باریک و کمر باریک داشته باشند.

در رژیم لاغری کره ای مقدار زیادی آب و نوشیدنی گیاهی وجود دارد. این رژیم دارای فیبر زیادی نیز می باشد که برای کارکرد سیستم گوارشی بسیار مفید می باشد.

پروبیوتیک های مفیدی در غذاهای این رژیم مثل کیمچه وجود دارند که برای روده بسیار مهم هستند. این رژیم در کاهش قند خون و فشار بالا و میزان کلسترول بسیار تاثیرات مثبتی می گذارد.

اصول کلی رژیم لاغری کره ای

غذاهای که می توانیم آن ها را مصرف کنیم:

  • سبزیجات
  • تخم مرغ
  • گوشت ماهی و غذاهای دریایی
  • برنج
  • کوفته، رشته فرنگی بدون گندم

غذاهایی که نمی توانیم آن ها را مصرف کنیم:

  • لبنیات مثل شیر، ماست، بستنی
  • نان، ماکارونی، غلات تهیه شده از گندم
  • غذاهای سرخ شده روغنی و چرب
  • نوشابه، آب نبات، غذاهای پخته شده

منبع: healthyrecipe.ir

بازدید : 5
شنبه 11 آذر 1402 زمان : 14:45

در رژیم لوکرب (Low Carb) یا کم کربوهیدرات فرد باید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهد این محدودیت شامل حذف کربوهیدرات، سبزیجاتی که حاوی کربوهیدرات هستند، قندها و مواد غذایی فرآوری شده می باشد.

غذاهای مجاز در رژیم لوکرب

در این رژیم افراد می توانند از فرآورده های لبنی، گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات بدون نشاسته، دانه ها، آجیل ها، چربی های سالم استفاده کنند. همچنین باید از مصرف غذهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند مثل ماکارونی، نان، برنج و غذاهای شیرین منع شوند.

بعضی از افراد به این رژیم نیز رژیم کتو می گویند اما در اصل این دو باهم تفاوت دارند.

مدل های مختلف رژیم لوکرب و کم کربوهیدرات

مدل های مختلفی از این رژیم وجود دارند که هر کدام از لحاظ مصرف کربوهیدرات در درجات مختلفی هستند

رژیم استاندارد کم کربوهیدرات

در این رژیم علاوه بر محدود کردن کربوهیدرات میزان چربی و پروتئین مصرفی باید متعادل و استاندارد باشد.

رژیم کتوژنیک

در این رژیم مصرف کربوهیدرات حذف شده و در عوض می توانید از مقادیر زیادی چربی استفاده کنید هدف این رژیم ایجاد کتو در بدن است.

رژیم اتکینز

این رژیم تاکید بر مواد غذایی گیاهی و استفاده از مواد کم کربوهیدرات دارد.

رژیم مدیترانه ای

این رژیم حذف کامل کربوهیدرات را توصیه نمی کند اما مواد غذایی مجاز در رژیم مدیترانه ای دارای کربوهیدرات متوسط و کمی هستند.

چه غذاهایی در رژیم لوکرب مجاز نیستند؟

  • شکر و غذاهای شیرین: نوشابه ها، دسرها، آب نبات، بستنی، شیرینی ها
  • غلات و نشاسته: گندم، برنج، ماکارونی، نان و سایرغلات
  • مصرف میوه های با قند بالا را محدود کنید اگرچه میوه اغذیه ای سالم است
  • سبزیجات ریشه ای: استفاده از سبزیجاتی که کربوهیدرات بالایی دارند مثل سیب زمینی و هویج را منع کنید
  • غذاهای فرآوری شده: مصرف غذاهای فرآوری شده که قند پنهان و چربی بالایی دارند را محدود کنید
  • سس ها و چاشنی های شیرین: مصرف سس های کچاپ با قند بالا، سس باربیکیو، که کربوهیدرات های غیر ضروری دارند را منع کنید
  • الکل: الکل ها شامل مقادیر زیادی کربوهیدرات غیر ضروری هستند بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید.

منبع: healthyrecipe.ir

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 133
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 21
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 31
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 267
  • بازدید سال : 1355
  • بازدید کلی : 5763
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه